måndag 19 november 2012

Alla dessa degar...

Det var ett tag sen sist, men nu slår jag väl mer eller mindre återigen upp portarna till denna underbara värld av skrift om mina äventyr och tankar om mina äventyr och mina grejer och mina tankar om mera grejer.

Kör igång lite light mode, så här kommer lite bilder från en kort solo endagstur längs sandsjöbackaleden jag gjorde för två helger sedan. Turen var mest tänkt för att testa lite olika utrustning och annat så hade en lite underlig packlista denna gång.

Framförallt ville jag testa vilken temperatur min Marmot dunsäck (Always summer +7c) klarade. Tog utöver den med min "ultralätta" syntetsäck från Jula och min dunjacka Ama Dablam (Marmot även den). Väderprognosen sa runt fem till sju grader så det passade rätt bra som testdag.

Vidare tänkte jag även prova att förlita mig helt på att elda i min "eldkorg" (en ikea bestickkorg). Detta för o testa lite huruvida ett inköp av ett woodgaskök skulle kunna vara något vettigt.

Och sist men inte minst, prova för första gången mitt nyinköpta Thermarest NeoAir!

Testade seriös-mode på kameran.



Kan inte hjälpa att tycka spångar (eller spänger, inte helt säker på vilket det är) är lite trevliga på någe vis.

En go liten bouldklippa längs leden, minns ej exakt var den befann sig dock.
 Jag kom inte iväg förrän vid kanske 13-tiden så det blev knappt mer än två timmars vandring innan jag fann en liten fors där jag fick syn på en koja någon byggt (se bild nedan). Av flera anledningar valde jag att stanna och spendera natten här.


Det vita regnskyddet (30g poncho) gav precis tillräckligt med skydd mot regnet för att jag skulle kunna
laga mat.

Jag började med att samla lite ved, både småpinnar till min eldkorg samt lite större grenar för att eventuellt kunna göra mig en ordentlig brasa. Men strax efter att vedsamlandet var klart kom regnet.

Det hela slutade med att jag satt ihopkurad under den uppspända ponchon, fick igång en eld i eldkorgen varm nog för att värma upp vatten till strax innan kokpunkten. Till middag blev det en frystorkad påse a la blå band (inte det jag normalt föredrar).
Gav det inget riktigt gediget försök men lyckades denna gång inte få upp tillräckligt hög temperatur i eldkorgen för att få vattnet att koka. Men vidare testning får visa huruvida det är något att satsa på. Ett riktigt välbyggt Woodgas-kök skall kunna koka upp en liter vatten på cirka 5 minuter, vilket är riktigt imponerande enligt mig. För er som ej vet vad woodgas innebär så googla "woodgas stove"!
Ikeas bestickkorg är alltså inget woodgas-kök i den benämningen. Utan helt enkelt en korg att elda småpinnar i.

Efter detta slog jag upp tältet och kröp in strax efter mörkrets intågande (runt 16.30). Där spenderade jag sedan en hel gäng timmar med läsning, lite rödvin och choklad. Även ett par ägg slank ner.

Min +7 dunsäck höll mig tillräckligt varm på överkroppen där jag hade mitt 120cm långa NeoAir.
Men benen frös. Det tunna cellplastunderlaget från jysk klarade inte att isolera ordentligt.
Det hela slutade med att jag stoppade in min dunjacka i sovsäcken och la denna över benen (med fötterna instoppade i huvan). Sedan vek jag cellplastunderlaget dubbelt och la detta under benen. Sedan somnade jag runt 10 på kvällen.
Jag höll mig varm nog fram till 4-snåret då jag vaknade och återigen frös lite. Då tog jag min syntetsäck från Jula och la denna som ett täcke över hela mig. Och det höll mig varm nog resten av natten.

Jag hade tyvärr ej med någon termometer men min gissning säger att det var runt +4 som lägst under natten.

Det jag skrev i början av inlägget om light-mode var inte tänkt såhär. Men jag har så svårt att sluta skriva när jag börjat. Ska träna på att skriva kortare inlägg...

TJOHEJ!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar