lördag 24 september 2011

En första utrustningslista.

 Kan ju vara en god idé att börja med en utrustningslista, så får man kanske en snabb uppfattning om min syn på det hela samt min budget.

Min lista är alltså för en sommarvandring ensam, i nuläget är det skogarna i södra delarna av Sverige som ligger närmast till hands för mig och därmed är alltså utrustningen anpassad för detta.



Samtliga vikter är alltså i gram.


Utrustning:                                                                      Vikt:

Sovsäck Jula 860
Ryggsäck dirrettisima: 1920
Vindbyxa Ozon 135
Skaljacka MTN HRDWR Paclite425
Merrel Trail Glove 390
Underställströja Helly Hansen 230
Liggunderlag Självupp biltema 630
Liggunderlag Jysk 125
Långkalsonger Everest 150
Pannlampa CO 102
Tallrikslåda 113
Kåsa rosa vikbar 24
Spork 11
Buff Merinoull 40
Eldstål 35
Fleece Björn Daeli 230
Kamera 203
Fällkniv Gerber 76
Kök Primus Handtag 40
Kök Primus 1.5 L Kastrull 150
Kök Primus Gas 100 g 198
Kök Primus Aggregat 227


Totalvikt: 6314g



Skydd (eller ja... inget skydd):
Här i listan är som ni kanske märkt inte något form av skydd inräknat. Detta beror på en så enkel sak som att jag i nuläget inte har någon vettig lösning på den fronten. Idag har jag endast ett 3-mans tält från Clas-Ohlsson av märket Asaklitt som väger helt galna 6 kilo. Så detta är förstås inget jag bär med mig på en solovandring.
Eftersom detta tältet som sagt inte är något för en solovandring utvecklar jag inte vidare om detta för tillfället.

Till nästa sommar kommer jag antagligen ha införskaffat mig någon form av tarp-lösning för att lösa den problematiken, men denna hösten (och vintern för den delen) får jag klara mig med tältet och helt enkelt ta mig med två "bärare" som hjälper mig med detta! Kommer troligen komma ett helt inlägg om mina tankar kring skydd inom en snar framtid.

Sovsystem:
Som liggunderlag har jag valt en kombination av ett vanligt hederligt 5mm tjockt cellplast från jysk som kostar 79kr (enligt hemsidan men jag vill minnas att jag betalade 39), i kombination med detta har jag ett 120cm långt självuppblåsande (för barn) från biltema. Detta kostade 99kr vid inköpstillfället. Tanken är ju för den som inte klurat ut eller redan visste, att benen inte behöver ligga lika mjukt som överkroppen. Alltså sprarar man rejält med vikt på att endast ha en "komfortmatta" under överkroppen och låta ben ligga på det lite hårdare cellplastunderlaget. Denna kombination är oerhört bekväm (vilket jag anser är viktigt eftersom jag både är benig, smal och gnällig). Även om biltemas underlag är lite väl tungt så till 1/10 av priset för ett ex. Therm-A-Rest anser jag det som i nuläget värt med 400 extra gram.


Biltema självuppblåsande för barn - 630g utan packpåse.



Jysks cellplast 5mm och 125g "tungt".




Min sovsäck är en "ultralätt" sommarsäck av märket Globe inhandlad på Jula för dryga 200kr. Den är varken ultralätt eller varm. Men lätt & varm nog för dom pengarna!
Denna säck ska testas nu under hösten och min teori är att ihop med lite kläder kommer den klara lite ruggigare hösttemperaturer. Men det återstår att se! För vinterturer och sena höstvandringar har jag en rejälare variant men sånt snusk ska vi inte prata om nu.

Bära grejor:
Min ryggsäck inhandlade jag förra hösten under addnatures kampanj. Det är en Mountain Hardwear Direttissima på dryga 52L. Den verkar nu ha utgått ur de flestas sortiment och de länkar jag hittat lär inte finnas kvar så länge så vi skippar den biten. Det är en ryggsäck som inte alls passar mina ändamål, men den inhandlades lite i impuls och får därför duga sålänge. Den har inte många finesser förutom att den skall vara oerhört slitstark. Trots detta väger den nästan 2kg. Som sagt så får den duga sålänge! I framtiden blir det troligen någon säck runt dryga kilot för mig, för min del känns de ramlösa ultralätta varianterna lite väl hardcore. Men det kan ju förändras, vem vet?!?!?!!

Jag kan ju pladdra på hela dagen vidare om resterande delar av utrustningen men jag tar nog och delar upp det litegranna. Så detta var ju angående de "3 stora" som det är så mycket snack om.
Till sist vill jag även tillägga då att mat & vatten tillkommer ju såklart till vikten men detta är som sagt en utrustningslista (eller utrustningens basvikt som vissa andra kallar det). Vidare vill jag även säga att listan är i nuläget inte helt komplett, jag jobbar fortfarande på att sätta samman bl.a. ett smidigt litet förstahjälpenkit. Så en uppdaterad version(eller -er) kommer säkerligen framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar