söndag 25 september 2011

Resten av utrustningen. Eller ja iallafall jackan...

För att fortsätta på gårdagens inlägg om min utrustning tänkte jag beskriva hur jag tänkt med resterande delar.
Jag snackade ju mest om "de tre stora" men det finns ju en hel del andra superkuliga grejer i ryggan också!

Vill man titta på min halvkompletta utrustningslista finns den alltså att tillgå ---> HÄR! <----



Om man börjar prata om kläderna så har jag i nuläget även här lite hopplock från olika ställen. Och även här mycket kompromisser. Om det inte redan framgått så har jag inte vandrat i skogen i 40 år, utan detta är ett någorlunda nyfunnet intresse. Och iomed det, har det blivit en del impulsköp där man såhär i efterhand kanske hade önskat att man köpt helt andra grejer. Men fint folk kommer ju ut i skogen lite senare. Som man brukar säga.



Så om man då börjar med jackan.
Jag har en Mountain Hardwear Typhoon som är en Gore-tex paclite-jacka. Precis som med mycket av mina andra grejer verkar de ha utgått ur de flestas sortiment och ersatts av nya plagg i annan färg. Men det är klart, ska man vara snygg när man väntar på bussen behöver man ju ny jacka varje år! Eller nåt. Jag hittade iallafall en bild!
Mountain hardwear Typhoon. 425g skaljacka i stl. M
Jackan har iallafall hittils fungerat helt okay! Den har ju såklart som alla skalplagg (som jag förstått det av att läsa på INTERNET) börjat småläcka på sina ställen (använd måttligt i snart ett år). Men enligt uppgift skall en strykning av gore-tex plagg "återaktivera impregneringen" och därmed är jag tillbaka och kan bada utan att bli blöt. Eller hur det fungerade nu igen.

Mitt i hära kan jag ju slänga in en bokrekommendation för alla som är de minsta intresserade av vandring. Det är Jörgen Johanssons bok "Vandra fjäderlätt". Han har även en fantastiskt inspirerande blogg som gömmer sig bakom adressen: http://www.fjaderlatt.se. Rekommenderas STARKT som sagt.

Som Jörgen själv uttryckt det så förstår jag inte vitsen med att ha regnjacka på sig när det inte regnar, åtminstone inte när man är ute och vandrar i vildmarken. Därmed är en gore-texjacka som ska "andas" jättebra på busshållplatsen för att klara både vind, dugg & regn. Och sol. Men i skogen eller på fjället under fysisk aktivitet är såklart en vindjacka bättre när det inte regnar, osså på med REGN-jackan. När det REGN-ar. Och det är faktiskt så fantastiskt briljant, att två jackor inte nödvändigtvis väger mer än en! Visst är det underbart finurligt?!
Exempelvis väger min nuvarande jacka 425g (stl. M), jämfört med exempelvis en T&P vindjacka (stl. M) samt en T&P packaway regnjacka(stl. M!) som tillsammans väger 424g! Alltså ett helt gram mindre men dubbelt så mycket jackor!!!
Tillbaka till allvaret så är det en betydligt mer mångsidig och bekväm lösning med en vindjacka vid vind och en regnjacka vid regn. Eftersom de flesta av oss svettas när vi rör massa på oss och därmed behöver plagg som i största möjliga mån ventilerar bort denna svett. Och det gör en vindjacka bättre än en regnjacka. Men det visste vi ju redan.
Men eftersom jag i nuläget faktiskt har en jacka som klarar både vind och regn, och som dessutom inte var gratis. Så tänker jag använda den tills jag blir galen.

Det blev en hel del om bara jackan. Men så är det väl när man är tjötig antar jag. Vi tar och nöjer oss där för tillfället tror jag. Så kanske jag skriver om mina idiotlätta  (135g och helt grymma) vindbyxor som jag köpte på ullared för 100kr (TAKE THAT fina märken och era hutlösa priser!) imorgon.

Köss på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar