lördag 1 oktober 2011

Vättlefjällspaddling 2011

Jag och min bror talades vid och bestämde oss för att paddla och övernatta i Vättlefjälls naturreservat. Det är beläget strax nordöst om göteborg och går lätt att ta sig till med kollektivtrafik. Det går givetvis lika bra att åka dit med bil om man så vill.

Dagen innan vi har sagt att vi skall bege oss bestämmer sig min bror för att inte hänga med. Så jag ställs inför valet att antingen stanna hemma eller åka själv. Så jag satte mig ner och pratade med mig själv en stund. De största problemen som kom upp under samtalet var tre saker:
1. Hyrkostnaden för kanoten fick jag betala helt själv.
2. Jag har inte paddlat sen jag var cirka 10 år. (Då dessutom med en stark pappa som va den som paddlade mest.)
3. Jag fick "släpa" på 6kg tält själv.

De positiva sakerna med att åka själv var bland annat följande:
1. Jag har aldrig paddlat solo tidigare och det kan ju vara en rolig utmaning att prova!
2. Jag får testa lite nya delar av min utrustning i fält (Gaskök & liggunderlag bl.a.)
3. Jag har aldrig överhuvudtaget varit ute solo tidigare vilket också kan ses som en utmaning!

Att betala hela hyrkostnaden för kanoten själv bestämde jag mig snabbt för att jag var villig att göra. Att jag aldrig paddlat själv såg jag ju som en utmaning så det vände jag till en positiv sak istället! Och sist men inte minst skulle jag ju mest paddla så vikt på ryggsäck och tält var näst intil oviktiga i jämförelse med en vandring.

JAG DRAR SJÄLV.



Jag använde mig av den fräcka självutlösaren och lyckades t.om.  få fram tummarna!



När jag ringde kanotuthyrningen fick jag veta att endast en kanot (av typ 35st) fanns ledig vilket betydde att jag skulle minsann inte vara ensam på sjöarna. Men men!

Så jag bestämmer mig för att paddla från surtesjön hela vägen till stora kroksjön och sedan slå läger där. 
Röd linje visar min planerade paddling.
Jag började paddla och översatte teorin om solopaddling jag läst i en bok till praktik och fick snabbt in tekniken på ena sidan. Min vänstra. Paddlade jag på höger sida svängde jag hela tiden åt vänster och fick lyfta över paddeln till vänstersidan för att ta mig framåt. Men även den sidan fick jag till så småningom och kunde då paddla en 5 minuter innan jag var tvungen att byta sida (pga av trötta muskler, inte att jag körde på en ö).

Jag paddlade inte långt innan jag tog min första rast, inte för att den var nödvändig utan mest för att jag ville mysa lite! Men rast blev det och jag satt och njöt till fullo av att bara sitta och titta ut över sjön.

Utsikt över sjön med munnen full av nötter.


Sedan paddlade jag på någon timme eller så tills jag kom till Skyrsjön. Precis när jag äntrat sjön tog jag mig en lunchrast och stekte upp två ägg och njöt lite. Försökte återigen använda självutlösaren.

Tio sekunder självutlösare var för kort tid denna gång.

Gasköket testades för första gången och äggen blev kanongoda!


Jag hoppade tillbaka ner i kanoten och paddlade vidare. Ungefär exakt samtidigt som jag klättrar ner i kanoten kommer ett gäng förbipaddlandes. Jag personligen söker tystnad, frid och stillsamhet när jag väljer skogen framför staden. Alla är vi olika men det här gängets ambitioner med att paddla runt på vättlefjäll var iallafall inte lika mina.
Jag la mig iallafall strax bakom gruppen och höll mig där medans "vi" paddlade längs med skyrsjön. Mellan skyrsjön och stora kroksjön går en smal liten uppgrävd kanal. Jag märkte direkt när jag lämnade denna kanalen och stora kroksjön bredde ut sig framför mig att denna sjö, det var inget ställe där jag ville slå läger.
Det var folk överallt! Och så denna högljudda grupp fåglar.. eherrm. människor på det också.

Jag tittade på kartan, jag funderade. Tittade på kartan och funderade. Och så tittade jag på kartan och bestämde mig för att paddla tillbaka en bit och leta efter en annan lägerplats. Skyrsjön vore jättefin om det inte vore för den stora gården som breder ut sig i dess sydvästra del. Den förstör liksom själva skogsidyll-känslan på något sätt (om den nu inte redan är förstörd av alla högljudda människor förstås). 

För att visa lite ödmjukhet och så vidare, så är jag ju fullt medveten om att det är mycket folk på vättlefjäll. Jag är också fullt medveten om att vill man ha total tystnad och ensamhet och frid och allt vad det heter får man söka sig till andra platser. Men såhär var det iallafall! Mer av ett varnandes finger än gnäll, för jag vände så glatt på klacken och paddlade tillbaka (helt ärligt utan suckar eller sura miner!)

Jag paddlade alltså tillbaka, genom skyrsjön. Men istället för att svänga tillbaka norrut mot gäddevattnet paddlade jag söderut ner i Stora Stentjärn (finns med men ej utskrivet på kartan tidigare i inlägget). Väl här paddlade jag runt i sökandet efter en bra lägerplats. Det var branta klippiga stränder och tät skog överallt.

Sen fick jag syn på en öppen plats en bit bort, jag började vid det här laget känna att klockan började bli mycket samt att krafterna började tryta. Så synen av en potentiell plats att få vila, laga mat och så småningom sova var angenäm!
Men det visade sig såklart att denna plats inte alls lämpade sig som lägerplats, av flera skäl. Så jag satte mig ned och tittade ut över sjön och mätte och beräknade hur lång tid det skulle ta att paddla tillbaka. Mitt mål blev att paddla tillbaka ända till Surtesjön, där finns öar och öar gillar jag! Dessutom så blev det ju då en väldigt kort paddling hem dagen därpå!


Direkt när jag lägger kanoten i vattnet i Surtesjön och tar mina första paddeltag ser jag en ö en kanske hundra meter bort. Jag tar sikte och går i land. Ön var väl förberedd för att passa som lägerplats med färdig eldstad och all sån där lyx! Hittade t.om. ett gammalt grillgaller. Trots min vilja att vara själv i skogen och allt det där, så fick det vara nog och jag bestämde mig för att låta denna lilla ö vara mitt hem under en natt! Jag slängde upp tältet direkt medans jag fortfarande var igång och sedan började jag med min middag!


Den uppmärksamme som kanske noterar de slappa tältlinorna kan vara lugn, även om risken för storm förvisso var minimal spände jag dessa innan läggdags. Till middag blev det linssoppa med lite hemmatorkade morötter, stekt bacon, rödlök och så en kryddblandning på vitlök, örtsalt och peppar har jag för mig. Smakade helt briljant bra och mätt blev jag också. 
Efter att jag fått i mig lite mat strukturerade jag upp mina pinaler i tältet. Jag är lite överdrivet ordningssam av mig så jag försöker kategoriskt ha grejerna uppraddade så jag närhelst snabbt kan plocka fram det jag behöver. Mörk choklad! PANG! Så har jag det i näven. Även om det inte alls ser ut som det på bilderna så finns det en tanke bakom. Sådeså!

Liggunderlag och sovsäck får lufta sig lite.
Bag-in-boxpåse som kudde fungerade riktigt bra!


Välkommen in i min underbara boning.
Efter all matlagning, uppstyrning av pinaler och husbygge satte jag mig ned och tittade ut över sjön. Med en kåsa Amarone-vin och en cigarett då också. Så lyxigt jävlar skall det vara jajjemän! Livet kändes bra gött vill jag lova!
Det blev ganska snabbt mörkt men jag kände mig inte redo för sängen. Så fram med pannlampan, samla lite ved osså tände jag mig en liten brasa.

Här lyckades jag få till själva "jag sitter bara här och kameran tar kort helt utan förberedelse från min sida"

Men jag var inte riktigt trött ännu! Så fram med kniven och nu ska det minsann täljas en sked!
Men först behövde jag ett lämpligt stycke trä. Så jag tog fram vajersågen. Den va jobbig att såga med så jag fick idén att böja till mig ett handtag till vajern. Det gick jättebra men det var inge vidare bra som såg. Men det SÅG bra ut!!!! HA HA ROLIGT. Det slutade med att det bara blev en dålig såg. Ingen sked. Det projektet tar jag nästa gång!

Det såg bra ut även om den inte gick att såga med.

Till sist kröp jag in i tältet och somnade ganska omgående när jag krupit ner. Jag började med att enbart ha på mig underställsbyxorna och sovsäcken helt uppknäppt men efter några timmar vaknade jag och fick ta på mig tröjan också. Ytterligare en stund senare fick jag stänga sovsäcken. Och till sist vaknade jag och drog på mig min fleecetröja varpå jag sov gott resten av natten. Bag-in-box-kudden var ett test som jag läst om och det fungerade utomordentligt bra! Bra storlek som fick plats inne i sovsäcken och väger snudd på ingenting (runt 50g har jag för mig men vågar inte säga säkert). Och kranen störde inte det minsta faktiskt, om man såklart inte vänder den uppåt in i ansiktet och försöker sova med den i ögat. Men då får man skylla sig själv!

Ännu en underbar morgon!

Jag vaknade vid niotiden och tittade ut genom tältet. Underbart väder igen! Kanoten skulle vara tillbaka vid 12 så jag packade ihop mina grejer och åt lite frukost. Havregrynsgröt med russin och linfrön (låg vikt tänkte jag, även om jag normalt inte äter så energifattig mat till frukost). Jag paddlade ca 20 minuter för att komma tillbaka till kanotuthyrningen. Väl där kommer jag på att jag glömt flytvästen på ön, fråga mig inte hur för det förstår inte jag heller. Det skulle iallafall kosta 500 kronor om jag inte paddlade tillbaks och hämtade den. Klockan var 11.00. Så 20 minuter dit och 20 minuter tillbaka så det borde inte vara några problem att hinna rent tidsmässigt. Men en klump kolhydrater till frukost ger ju energi i cirka en timme så rent kraftmässigt kände jag inte alls för den trippen. Så jag slängde i mig lite nötter och paddlade motvilligt med full kraft tillbaka. Det tog ungefär så lång tid jag hade beräknat och när jag kom tillbaka var jag helt slut. Mer nötter och massor med vatten. Sedan gick jag med tunga steg ner mot busshållplatsen.

"När jag kommer hem skall jag steka en helt sjukt fet omelettjävel."

1 kommentar: