söndag 26 februari 2012

Inov-8 Roclite 288 Recension

Jag skrev större delen av denna recension i början på november förra året och har väntat med att publicera den eftersom jag ville prova skorna i snö och kyla innan jag avlade min dom.
Tyvärr har vi haft ytterst sparsamt med snö här nere i Göteborgstrakten, men lite snö och kyla fick vi iallafall. I typ två veckor...
Såhär ser alltså skorn ut när man ser den på internet.
Den är ganska lik den här bilden när man tar upp den ur skolådan också dessutom.


Hur som helst inhandlades skorna på Ebay för dryga 900 kr inklusive frakt. Köpte dom nya från en ebaybutik (ja det finns såna för den som inte visste det) belägen i Storbritannien.
Anledningen till att ett köp via ebay blev av var på grund av den enorma prisskillnaden gentemot de svenska friluftsbutikerna. Eller ja, vid det tillfället kunde jag enbart hitta skorna på addnature och dom sålde ut dom för 1500 kr cirka. Alltså nästan dubbla priset. Så det blev ett ebay-köp! Och som vanligt fungerade det alldeles klockrent och jag hade skorna dryga veckan senare.

Skorna ska enligt tillverkaren väga 288g / sko (därav namnet Roclite 288) i storlek UK8. Det motsvarar storlek 42 enligt våra mått. Skorna har ett gore-tex membran och skall alltså därmed vara både vattentäta och ventilerande. Inov-8 säger själva att skon är perfekt för "...trail, ultra light walking and mountain running with ankle protection.".


Skorna har också ett speciellt snörningssystem som skall bidra till att få en bättre passform. Tekniken bygger alltså på att snörena drar i banden som går ner längs med sidan på skon, varpå hela skon dras ihop och inte bara toppen. 


Så, är dom verkligen så lätta? Är dom vattentäta? Sitter dom gött?


Ja, ja och JA!


Jag har som sagt provat dom i november månad i rätt vanlig svensk skog. Både på stigar, grusväg och asfalt (inte i skogen...) men det klarar ju de flesta skor... så jag testade även skorna i nedanstående terräng.


Lite träsk med balansgång på tuvor och snedsteg i gyttja.

Och så lite från och till tät granskog med mycket sten och hemliga hålor.
Förutom detta har jag använt skorna varje dag som arbetssko. Jag har alltså haft dessa på mig cirka 10 timmar varje dag sedan november ungefär. Detta i stadsmiljö såklart, men skorna har inte visat några tecken på slitage ännu.

Under trippen i november tog skorna mig igenom ett flertal träsk och trots flertalet snedsteg blev fötterna aldrig blöta. Sålänge jag lyckades hålla skokanten ovanför ytan alltså. Vid ett tillfälle gick jag ner med vänster fot med vatten upp till knät vilket såklart resulterade i en rejält blöt fot. Men eftersom detta var i november och temperaturen låg på cirka 11 grader var detta inget problem sålänge jag gick eftersom foten snabbt blev varm och skön, om än blöt.
Jag gjorde sedan inga försök till att torka skorna utan la dessa endast inne i absiden på tältet under natten. Dagen efter tog jag torra strumpor och drog på skorna. Vid lunchen kontrollerade jag mina strumpor och upptäckte glatt att dom var helt torra! Så ventilation och torktid för skorna får verkligen godkänt! Och trots upprepade dopp i vattnet kom det inte in något i skon vilket betyder att skorna är precis så vattentäta som det påstods!

Skorna efter trippen i november. Hann tyvärr spola av dom innan fotosession ägde rum.

Skorna är som säkert alla förstår ingen vinterkänga för bruk i Himalaya. Men ihop med ett par yllestrumpor a la "jägarsocka" höll de värmen bra nere runt -10 utan problem. Ihop med ett par snödamasker tror jag absolut på dessa skorna för vintercampande. Skorna är relativt mjuka vilket gör att jag inte tror de skulle fungera för t.ex. isklättring eller skridskor. Men det är inte heller för dessa ändamål kängan är tänkt.

Skorna påstås väga 288g per sko i storlek UK8 (42) och jag har ett par i storlek 43. Dessa väger tillsammans ganska exakt 600g så det verkar som att det hela stämmer! Att dessa skor väger så otroligt lite gör såklart sitt rent komfortmässigt (1kg på foten är som 5kg på ryggen som ni kanske hört) men det gör också att man känner sig otroligt fri! Inga tunga fladdriga kängor á la försvarsmaktens M90 här inte! Så fort ryggsäcken åker av får man bara lust att springa, hoppa och kasta sig runt bland snår och skog! 

Passformen på skorna är även den riktigt bra. Jag föredrar en riktigt rejäl tåbox och dessa har en iallafall acceptabel sådan, även om man kanske hade önskat lite bredare ändå. Å andra sidan har jag väl förvisso aldrig känt att tårna hamnat i kläm på något vis. Men detta är ju som bekant en ytterst personlig variabel som är svår att anpassa sig efter som tillverkare. 
Snörningssystemet fungerar verkligen bra och drar man åt skorna riktigt ordentligt får man en rejält åtsittande men samtidigt inte obekväm sko. Utrymmet för hälen är lite väl brett enligt min uppfattning, vilket resulterar i att foten kan glida runt om man inte dragit åt snörningen ordentligt. 

Dessa kängor följer likt resten av Inov-8s sortiment deras filosofi om att låta fötterna i största möjliga mån vara fri, trots att man stängt in dom i skor. Alltså låta fötterna röra sig och fungera så naturligt som möjligt inne i skon utan att påverkas av skons uppbyggnad. Detta passar inte alla och det kan innebära för den ovane en viss ömhet (träningsvärk) i början. Så för er som tror på det här med skor som skulle kunna liknas vid kryckor med alla deras hålfotsstöd, dämpningssystem och gel-fjädrar så är detta kanske inte skon för er.

Jag har svårt att egentligen se någon som helst nackdel med dessa kängor. Det återstår ju att se huruvida dom håller för flera år i skogen eller packar ihop efter ett halvår, men hittils har jag inte sett en enda skråma!

Så slutligen får jag nog säga som så att för den som letar efter nya "kängor" är detta absolut en sko man bör titta närmare på!

Sammanställning:
+  Sitter skönt både med och utan tjocka strumpor, går att snöra åt ordentligt, lätta(!), snabb torktid, bra grepp både på våt och torr terräng, stor bra tåbox (för de flesta andras fötter tror jag).

-  För liten tåbox (för mina fötter), förmodligen inte styva nog för att fungera till skridskor eller isklättring


1 kommentar: