söndag 26 februari 2012

Nytt, lättare & bättre... typ.

Therm-a-Rest NeoAir - 270g i small
Jag använder idag en kombination av ett klassiskt cellplast-liggunderlag från jysk och ett kort självuppblåsande från biltema. Dessa väger 125g respektive 600g. Det blir en totalvikt på 725g för bara liggunderlagen. Så jag har varit på jakt efter ett liggunderlag som ska ersätta det från biltema. Jag har därför tittat en del på "Therm-a-Rests Neoair". Denna madrass finns i tre olika längder och därmed tre olika vikter. Den jag tittat på är den 119cm och 270g tunga small-varianten. Problemet har som alltid varit priset, vilket legat runt 1000 kr för en sån här madrass (ännu mer om man ska köpa den i sverige). För mycket tycker jag, billigt och bra kanske andra tycker. Oavsett har denna madrass nu funnits ute nåt år eller så vilket börjar resultera i att fler och fler kommer upp på ebay för allt lägre priser.

Detta är också ett resultat av att Therm-a-rest verkar vara på gång / har släppt (finns flera på ebay men finns inte med på deras egna hemsida...) en ny version av NeoAir kallad NeoAir Xlite. Denna är bara 15% lättare (ca 225g), men har ett ÄNNU högre R-värde. NeoAir har ett R-värde på 2.5 vilket duger ner till ca -2 grader. Detta är ett väldigt högt värde för den här typen av luftmadrass. Men Xlite är ännu värre! Den har ett värde på 3.2!



Therm-a-Rest NeoAir Xlite - 225g i small
Detta ställer ju såklart allt på kant, 15% lättare är ingen jätteviktbesparing och därmed inte värt speciellt många extra kronor. Däremot klarar denna madrass ett par grader till neråt utan att behöva kompletteras med ett cellplastunderlag. Hade jag i dagsläget haft ett NeoAir hade jag inte brytt mig det minsta om detta Xlite. Men när man är i köpsvängen uppstår ju såklart frågan om man ska köpa en Xlite eller en vanlig NeoAir. Hittar i dagsläget inget billigt Xlite, så det blir i såna fall till att vänta ett tag och se om det kommer ut några billigare exemplar.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att du ska släppa xlite faktiskt. Kombinationen av ett neoair och ett cellplast under kalla förhållanden är nog bättre. Förstår vad du menar ändå. Men med prisskillnaden och behovet så tycker soldathjärnan inte att det håller..
    Under en utbildning i Älvdalen för några veckor sedan kröp ju temperaturen ner mot -25 och med ett klassiskt cellplast, dubbla syntetfodersovsäckar och baslagret på kroppen så gick det bra. Snön isolerar ju faktiskt ganska bra den också.

    SvaraRadera