onsdag 19 mars 2014

Snön närmar sig.

På måndag bär det av till Storulvån igen! Tyvärr har jag ju varit dålig med att skriva om mina tidigare erfarenheter från fjällen här. Men förhoppningsvis kan jag få till en liten rapport här efter denna tur.
Denna gången kommer jag iallafall åka själv, och det blir fyra dagar där uppe. Och planen är att jag ska skida jämtlandstriangeln. Och jag tältar.


Så förberedelserna är i full gång! I ärlighetens namn har dom varit det ett tag. Har inte lyckats göra det så fokuserat denna gång utan hållt på och larva mig lite var och varannan dag i två veckor. Effektivt och bra...

Det ser iallafall lovande ut, både med maten jag kommer ta med och med packning i övrigt. Maten kommer bestå av frystorkat till frukost och "hemlagat" till lunch och middag. Luncherna blir av enklare slag där jag inte kommer behöva krångla med köket. Jag kokar vatten på morgonen och har med i termos till lunchen.

När det gäller packning i övrigt så ser det ljust ut på viktfronten. Provpackningen häromdagen landade på 13kg. Och då pratar jag ryggsäcken inkl. innehåll. Skidor, pjäxor och sådant är såklart inte inräknat där.
All mat var inte med i den provpackningen så min gissning är att det kommer hamna på runt 15-16kg vid avresan.

Det är mycket ny utrustning som skall med denna gång också. Ryggsäcken är ny men skall om allt går väl inte bäras nåt värst mycket. Hemmabyggda fjällpulkan skall testas. Och mina sprillans nya turskidor med tillhörande stighudar likaså!

Här är förresten bilder på "fjällpulkan" jag snirklat ihop. Det kommer förhoppningsvis ett inlägg om denna sen när den blivit testad. Om den fungerar önskvärt...

Skaklarna kan fällas ut och blir då två meter långa.

Ryggsäck med pulka fastspänd. På detta vis kan pulkan bäras vid trixigare partier.

Och från andra sidan sett. Pulkans vikt : 1580g.


Det ska bli förbaskat kul detta ska ni veta.

Tjoflöjt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar