lördag 17 december 2011

Bok om fjäll.

Och då menar jag inte om fiskfjäll.
Jag upptäckte häromdagen att biblioteket hade tagit in en del av Calazos böcker och faktiskt även kartor! Själv tycker jag att biblioteket är helt fantastiskt. Att kunna låna böcker hit och dit utan att behöva egentligen kolla upp böckerna innan, eftersom man ändå inte betalar något för det. Om man jämför med ett bokköp då menar jag, där man gärna vill veta att boken man köper är värd att köpa liksom.
Fiskfjäll - 135g
Sen tycker jag själva grejen är väldigt väldigt trevlig också inte bara ur synpunkten att jag "slipper betala" för det gör jag gärna för de böcker jag gillar (och annat jag gillar också för den delen). De flesta böcker jag läst via biblioteket som jag tyckt om har jag sedan även köpt. Läser mestadels faktaböcker och liknande och inte så värst mycket romaner eller deckare eller va F det nu heter. Förutom just för tillfället då jag faktiskt läser "127 timmar", men mer om den en annan gång!

Jag lånade iallafall "Vandring kring Göteborg" samt "Fjällvandra i Jämtland och Härjedalen". Den förstnämnda beskrev mer "picnic-friluftsliv" vilket jag känner att jag kan ordna till på egen hand men det var trevligt att skumläsa igenom iallafall!
Bok nummer två bet jag tag i med lite mer intresse dock och den beskriver med stor tydlighet de olika leder och annat som är av intresse där uppe. Har tidigare känt att jag ska ta mig en fjälltur eller två i Jämtlandsfjällen innan jag ger mig av upp till Sarek och Abisko. Har ju i dagsläget ingen fjällvana alls så kan ju va käckt att börja lätt. Eller nåt.

I vinter håller jag mig däremot här nere i kära söder så får det bli att ge sig av i vår eller så!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar