fredag 18 november 2011

Ett första intryck.

Skrev för någon vecka sedan en recension om ryggsäcken Lundhags Callis 38. Bara någon dag efter detta fick jag syn på en av ospreys säckar i motsvarande storlek. Nämligen deras Atmos 35.



Tittade innan jag beställde hem ett exemplar på några recensioner på youtube. Samtliga höjde denna säck till skyarna och en av recensenterna sa t.om. att det var den bästa ryggsäcken som någonsin tillverkats.
Dessa lovord fick mig att genast beställa ett exemplar. Nu när addnature hade dessa på kampanj och allt!

Jag mätte min rygg enligt ospreys instruktioner och kom fram till att medium var den storlek jag skulle ha. Någon dag senare fick jag det efterlängtade smset om att ryggsäcken fanns att hämta hos mitt postombud.
Jag kommer hem, slänger ner ett par petflaskor med vatten och upptäcker tyvärr direkt att storleken är fel. Med helt justerade axelremmar hamnar höftbältet ändå för högt upp vilket resulterar i att vikten hamnar på axlarna istället för på höften.
Enligt Ospreys måttabell nedan skulle jag alltså med min rygglängd (48cm) ha storlek medium.

Torso LengthHip MeasurementPack Size
> 20" / 51cm>33" / 84cmL or WL
18-20.5' / 46-5230-34" / 76-86.5M or WM
< 31" / 79cmS or WS

Detta visade sig dock inte stämma vilket givetvis kan bero på att jag mätt fel. Oavsett beställer jag hem en säck i storlek Large.

Denna testade jag idag. Jag slängde ner lite grejer jag tar med mig på dagsturer sommartid och fyllde upp extra med lite kläder.

Jag drog åt höftbältet, jag drog åt de nedre justeringsremmarna för axelbanden.
Men säcken satt inte bra. Vikten drog i axlarna bakåt precis som på lundhagssäcken jag nämnde i min recension.
Just det! De övre justeringsremmarna på axlarna!
Jag drar åt dessa maximalt.

WOW!

Det känns som om jag blev ett med säcken! Vikten hamnade helt på höftbältet och det kändes knappt att jag hade en ryggsäck på mig! Helt fantastiskt!

Ska snarast ta med den ut i skogen samt på en cykeltur och återkommer då med en riktig recension!

ÄGG UT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar