lördag 19 november 2011

Ett gott samvete är den bästa huvudkudden.

Men ibland kan man behöva ett liggunderlag för att sova skönt. Jag satt igår kväll och tittade någon timme eller två på tält. Men nu ska jag ju prata om liggunderlag och det har jag också tittat på! Igår kväll.

Pacific Outdoor Equipment Peak Elite AC - 396g i storlek regular.



Fick i ett videoklipp med Chris Townsend som för övrigt verkar vara en riktigt goo göbbe, höra talas om ett företag som heter Pacific Outdoor Equipment. Dom tillverkar framförallt liggunderlag men har även stolar, drybags och lite väskor.
Det som fick mig att fastna för detta märke var två saker, först och främst för att jag rätt snabbt såg att deras priser var riktigt bra! Jämfört med Therm-A-Rest alltså.
Sen hade dom på den madrassen som Chris Townsend hade samt en variant jag kikar på, en intressant detalj.
En normal 6.3cm tjock luftmadrass utan isolering isolerar oftast inget vidare. Fungerar självklart sommartid men när temperaturen kryper nedåt bör man ha något mer isolerat. Alternativt komplettera med ett extra cellplast-underlag under.
POE:s madrass har däremot extra isolering och värmereflekteringspaneler där det behövs, alltså under överkroppen/bålen.

Den madrass jag är mest intresserad av är deras modell Peak Elite AC. Den finns i 198cm(Long), 183cm(Regular) samt 122cm(2/3) längd.

Vikter och mått enligt följande:
Long:
198x51x6,3cm - 425g
Regular:
183x51x6,3cm - 396g
2/3:
122x51x6,3cm - 305g

Samtliga madrasserna har ett R-value på 2.5-4.4. Anledningen till att det inte är en fast siffra beror på den enkla anledningen att det såklart inte är samma R-value vid benen som vid bålen. Eftersom det endast är värmereflektion och isolering under bålen.

Tidigare har jag varit helt inne på att skaffa mig en kortare "komfortmadrass" men när jag fick syn på dessa varianter som kanske skulle klara av lägre temperaturer på egen hand började jag såklart fundera. För visst vore det käckt att bara ha med sig en enda madrass?
Skulle jag skaffa mig exempelvis long-varianten skulle totalvikten bli 425g. Med kombinationen jysk cellplast-underlag samt en 2/3 Peak Elite AC skulle totalvikten bli 430g. Alltså 5 grams skillnad.
Fördelen med ett liggunderlag är såklart att man bara behöver ha med sig ett enda. Fördelen med en kombination är som tidigare nämnt att jag har ett sittunderlag vid raster, en ökad komfort (om dock väldigt liten) samt en ökad isolering från markkylan. Så som det känns i nuläget lutar det nog fortfarande mer åt en 2/3s eftersom jag annars ändå får ta med mig ett par gram i form av sittunderlag eller liknande.
Däremot fick jag igår idén att kanske kapa av mitt cellplastunderlag på mitten, men jag sparar ju inte mer än ca. 50g på det så vet inte riktigt om det är värt det.

Alla dessa varianter....

ÄGG UT.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar