söndag 20 november 2011

När det brinner i knutarna.

Har vid ett par tillfällen tidigare sett och hört om så kallade vedkök som en del framförallt lättpackare håller på med. Fördelen med ett klassiskt vedkök är att man slipper släpa med sig bränsle. Nackdelarna är faktiskt till antalet betydligt fler men enligt mig ganska små sådana. Så hur fungerar dom? Hur bygger man ett? Är det något man vill använda sig av ute i skogen överhuvudtaget? Jag satte mig och frågade herr internet om svar.

En "Woodgas Stove" med till synes rätt trevliga lågor!

Bland annat har ett vedkök en rätt så låg effekt i jämförelse med de flesta andra kök. Inkluderat spritkök som är betydligt sämre än ett gaskök rent effektmässigt. Och ett vedkök är alltså ännu sämre än ett spritkök. Ett vedkök sotar även ner kastruller. Och man måste samla ved (kvistar).
Häromveckan fick jag syn på en artikel på Utsidan.se som beskrev så kallade "Woodgas-stoves" som alltså ska brinna med sotfri låga och med högre effekt samt under en längre tid en ett klassiskt vedkök. Har som sagt stött på idén med vedkök tidigare men det här med sotfri låga och så vidare fick mig ännu mer intresserad.

Efter en del eftersökningar på nätet hittade jag ett flertal olika videor samt texter om hur man bygger sin egen "Woodgas stove". På ett par sidor finner jag varianter i form av nedanstående ritning.


På några andra sidor och videor som exempelvis i den artikel på utsidan jag först läste. Verkar det som att man bortsett från "Gas Wick"-delen (Se bild ovan) vilket får mig att fundera om den verkligen behövs? Enligt uppgift ska faktumet att denna "Gas wick" blir varm göra att luften stiger uppåt och inte åker ner i själva veden. Så man alltså får en genomströmning av frisk luft underifrån som sedan tar sig uppåt, förbränns och värmer på min fina lilla kastrull med kaffe.

Så jag bestämde mig för att helt enkelt prova båda varianterna. Blir till att bygga ihop två eller möjligtvis tre prototyper under arbetsveckan som kommer och sedan prova dessa nästa helg. Återkommer då med en utvärdering!

ÄGG UT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar